Aperitius de ciència

Amb les mans pots salvar vides

María Jiménez Herrera
Investigadora del Departament d’Infermeria
maria.jimenez(ELIMINAR)@urv.cat

En els darrers cent anys, l'educació pel que fa a higiene de mans ha tingut un impacte decisiu en el control de diverses malalties que es transmeten a través del contacte, i això ha permès millorar la qualitat de vida de moltes persones.

Ignaz Philipp Semmelweis, metge hongarès d'origen alemany, conegut mundialment com el salvador de les mares, va descobrir que desinfectar-se les mans abans de tractar les parteres disminuïa els casos de mort de dones i nadons a causa de la febre puerperal, i encara que va tenir grans dificultats per demostrar els seus plantejaments, finalment ho va aconseguir. Florence Nightingale és la infermera que posteriorment ho va corroborar a la guerra de Crimea.

Entre totes les accions que les persones fem cada dia, la higiene de mans ocupa una de les més habituals, encara que no som conscients de la importància que té, sobretot en la reducció de malalties, la propagació d'infeccions i els virus. Diàriament ens enfrontem a elements nocius que són presents en qualsevol lloc i poden ser controlats amb una higiene de mans adequada.

Les mans, de manera invisible, contenen i transporten un gran nombre de microorganismes que poden ser transmesos quan es posen en contacte amb altres persones o amb nosaltres mateixos quan ens toquem les mucoses com els ulls o la boca.

És cert que en molts països, el sanejament i l'accés a l'aigua dificulten la higiene de mans correcta, cosa que causa malalties greus a un nombre molt elevat de persones cada any. Per això organitzacions com l'OMS o la UNICEF, entre d'altres, promouen l'educació en higiene de mans entre infants, famílies, comunitats i països, i els ensenyen com s'han de protegir de les infeccions que es transmeten a través de les mans.

Si s'aconsegueix prevenir malalties, es redueix l'ús d'antibiòtics i es disminueix la probabilitat que es desenvolupin resistències a aquests medicaments. Rentar-se les mans pot prevenir al voltant del 30% de les malalties relacionades amb la diarrea i prop del 20% de les infeccions respiratòries.

Algunes de les malalties que es poden prevenir són les infeccions respiratòries, com ara la grip comuna o grip A, la pneumònia, tos ferina i bronquiolitis; patologies de transmissió fecal i oral, com el còlera, la diarrea i l'hepatitis A i E, així com la gastroenteritis, la gastritis, el pneumococ, la malaltia mà-peu-boca o els cucs intestinals.

La pandèmia del coronavirus ha permès visibilitzar i difondre la pràctica de la higiene de mans com una de les mesures més efectives per controlar i prevenir les infeccions, i s'ha reforçat la divulgació de mesures per millorar aquesta pràctica a fi de contribuir a la prevenció de la transmissió del SARS-Cov2.

Algunes dades sobre rentar-se les mans :

• Al voltant del 33% de les persones no utilitzen sabó en rentar-se les mans.
  • Els botons dels ascensors tenen un 22% més de bacteris que els seients dels vàters.
  • Al voltant del 39% de les persones no es renten les mans després de mocar-se, tossir o esternudar.
  • Les dones es renten les mans més que els homes.
  • El 58% de les persones de tot el món utilitza aigua i sabó per rentar-se les mans.
  • 3.000 milions de persones de tot el món no tenen accés a aigua i sabó per rentar-se les mans.
  • 700.000 persones moren cada any perquè no tenen accés a materials per rentar-se les mans.
  • Rentar-se les mans podria evitar fins a un milió de morts per malalties prevenibles cada any.
  • Les persones es renten més les mans als matins que a les tardes.