Setmana de la Ciència 2018

|Alt imatge central|

La Setmana de la Ciència és l'esdeveniment anual de divulgació de la ciència més important en l'àmbit europeu. Durant uns dies, un gran nombre d'entitats i institucions d'arreu organitzen activitats amb l'objectiu de fomentar l'interès de la societat per la ciència i el coneixement, i d'ensenyar els darrers avenços científics i tecnològics de manera atractiva i propera.

Els temes centrals de l'edició d'enguany són, d'una banda, el patrimoni cultural, amb motiu de la celebració de l'Any Europeu del Patrimoni Cultural que promou la Unió Europea; la figura i l'obra de Pompeu Fabra, amb motiu de la celebració dels 150 anys del naixement del lingüista i gramàtic català i la figura del físic nord-americà Richard Feynman, amb motiu de la celebració del centenari del seu naixement.

Amb motiu d'aquest esdeveniment, la URV organitza la sisena edició de l'activitat Ciència al Teatre, el 13 de novembre al matí, al Teatre Bartrina de Reus. S'ha preparat un espectacle que combina la final del concurs Vols saber què investigo? i els monòlegs dels Big Van, científics sobre rodes.

La Setmana de la Ciència al Campus Extens ofereix tallers i activitats als municipis del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre on hi ha una de les seus del campus, amb l'objectiu d'obrir aquest esdeveniment a nous públics i al territori.

D'altra banda, arriba la sisena edició del programa "Fem recerca!", una activitat que permet als estudiants de secundària entrar als laboratoris i a les aules de la Universitat per participar en tallers científics, i ser-ne els protagonistes durant unes hores. A més s'organitzen al CRAI de Sescelades diversos tallers experimentals on un miler d'alumnes dels darrers cursos de primària i de secundària poden realitzar activitats senzilles i atractives que il·lustren diversos continguts científics relacionats amb la química. També s'ofereix la ruta científica Antoni de Martí i Franquès, que apropa la figura d'aquest químic català que tenia el seu laboratori a Tarragona.

Durant aquest novembre també comença el cicle "La ciència de la xocolata" tallers que tenen aquest aliment com a fil conductor per acostar-lo a nens i nenes des de diferents disciplines científiques. Les conductores dels tallers són investigadores de l'ICIQ i la URV, amb el que es pretén posar en valor la figura de les dones en l'àmbit de la investigació. Els tallers es faran a la Biblioteca de Torredembarra.

La Setmana de la Ciència a Tarragona compta també amb les activitats que organitzen instituts de recerca, centres tecnològics, museus i fundacions completen una programació conjunta que suma més d'una trentena d'actes. S'hi poden trobar activitats variades i adreçades a tot tipus de públic organitzades també per l'Institut d'Investigació Química de Catalunya (ICIQ) l'Institut de Paleocologia Humana i Evolució Social (IPHES), Eurecat i CaixaFòrum Tarragona.

A Catalunya, la Setmana de la Ciència és una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació. Aquest esdeveniment arriba enguany a la 23a edició.

Part d’aquestes activitats estan finançades per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades i enguany compten amb la col·laboració de la Fundació Universitat Rovira i Virgili (FURV).

Organitza:

Col·labora: