1.600 científics de 60 països de tot el món es troben a Burgos al XVII congrés de prehistòria de la UISPP

L'Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) participa en l'organització de setze sessions del congrés. Els organitzadors destaquen l'assistència massiva de joves

Un total de 1.600 científics de 60 països diferents i dels cinc continents s'han reunit entre l'1 i el 7 de setembre en el XVII Congrés de la Unió Internacional de Ciències Prehistòriques i Protohistòriques (UISPP), que se celebra a la Universidad de Burgos, organitzat per la Fundación Atapuerca. L'Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) participa en l'organització de setze sessions del congrés, i és membre de l'oficina científica de la Comissió Local Organizadora.

Eudald Carbonell, secretari general del XVII Congrés Mundial de l'UISPP i director de l'IPHES, ha manifestat: "S'han complert els objectius amb escreix. Havíem dit que acabaríem un cicle per ensenyar al món les inversions públiques i privades que s'han impulsat des de la Fundación Atapuerca, alhora que volíem mostrar que aquí sabem fer les coses bé, i ho hem aconseguit".

En la mateixa línia ha assenyalat: "A remolc d'aquest objectiu hem generat una nova estratègia en el canvi acadèmic, social i polític i és que aquest congrés s'ha obert no només als científics de més renom, sinó que hi ha hagut una participació massiva de joves". També ha destacat el fet de que s'han donat a conèixer qüestions fonamentals pel desenvolupament de l'evolució humana. "Hem tingut entre nosaltres als investigadors més importants dels cinc continents", ha dit.

Un altre eix a subratllar, segons Carbonell: "Hem convertit Burgos en la capital del món de la prehistòria i de la protohistòria, aconseguint que la marca Burgos s'associï a evolució, i que la ciutadania sigui conscient de que aquesta localitat s'ha transformat en una població de primer ordre científic i cultural".

Per la seva part, Luiz Oosterbeek, secretari general de la UISPP, ha declarat que el congrés de Burgos ha estat d'una enorme importància i suposarà la refundació d'aquesta entitat: "Hem aconseguit que aquest congrés no hagi estat només de les grans figures si no de les diverses comissions que potencien la recerca".

Renovació generacional

"Des que vam començar canvis en aquest sentit, el 2006 a Lisboa, hem arribat a aquí amb una investigació estructurada i amb gran professionalitat", ha afegit Oosterbeek. El mateix arqueòleg ha incidit en la renovació generacional observada a Burgos remarcant que el 30 % de les comunicacions presentades han estat de la mà d'estudiants predoctorals i postdoctorals. Només el 40 % dels organitzadors de les sessions passa dels 50 anys, i només un 9 % dels 60. El 45 % dels organitzadors té entre 40 i 50 anys, i un 6 % no arriba als 40. "Nosaltres vèiem els més joves amb la capacitat necessària per agafar el relleu de la investigació", ha puntualitzat.

Robert Sala, secretari científic del UISPP i responsable de l'Àrea de Docència de l'IPHES, ha remarcat que quan s'havia de preparar el congrés es va formar un comitè espanyol i tant les universitats com els centres de recerca de tot l'Estat s'hi han abocat. Alhora ha comentat que, amb el congrés efectuat a Burgos, "Espanya i l'arqueologia espanyola han estat reforçades. És el congrés de Burgos, d'Atapuerca, però s'ha sabut nuclear l'arqueologia del país".

Ara queda pendent la publicació i divulgació dels resultats. "El congrés ha tingut moltíssima visibilitat social, però acabarà assolint totalment el seu èxit quan un percentatge important de les recerques que s'hi han presentat siguin publicades en revistes científiques de gran difusió", ha assegurat Robert Sala.

Durant el cap de setmana s'han organitzat visites als jaciments d'Atapuerca per als assistents.

Roda de premsa per fer balanç del congrés, celebrada dissabte 6 de setembre a la Fundación Atapuerca.