L’Institut Vila-seca, accèssit a la final del Concurs de Cristal·lització a l’Escola, celebrada a Madrid

L'activitat s'emmarca a l'Any Internacional de la Cristal·lografia i vol fomentar les vocacions científiques dels més joves

L'Institut Vila-seca s'ha emportat un dels accèssits de la final del Concurs de Cristal·lització a l'Escola, que es va celebrar dissabte, 10 de maig, a Madrid. En l'acte, que va acollir el Consell Superior d'Investigacions Científiques, van participar-hi més de 40 equips i 120 alumnes, que s'havien classificat a les diverses semifinals territorials. L'activitat s'emmarca a l'Any Internacional de la Cristal·lografia 2014, i vol fomentar les vocacions científiques entre els alumnes de secundària.

L'Institut Vila-seca i l'Institut Berenguer d'Entença de l'Hospitalet de l'Infant van ser els dos centres de la província de Tarragona que van competir a la final estatal del concurs. Els dos equips es van classificar el passat 4 d'abril a la semifinal catalana, que es va fer al Pati de Lletres de l'Edifici Històric de la Universitat de Barcelona. L'Institut Vila-seca va merèixer el premi a cristall únic, mentre que l'Institut Berenguer d'Entença va guanyar en la categoria de composició cristal·lina.

A la final de dissabte hi van participar 40 equips, 120 alumnes i 40 professors de secundària de tot l'Estat espanyol. El guanyador va ser el col·legi Santo Domingo de Guzmán, d'Oviedo; l'organització n'ha destacat el mestratge en la cristal·lització, i també ha valorat l'elaboració d'un joc de l'oca que serveix per aprendre sobre cristal·lografia. El segon premi ha estat per l'institut La Bahía de San Fernando, de Cadis, i el tercer ha anat a parar a l'institut Massamagrell de València.

El jurat ha concedit també 6 accèssits a l'institut Poetas Andaluces (Màlaga), a l'institut Liceo Caracense (Alcalá de Henares), al col·legi Nuestra Señora del Carmen (Madrid), a El Cairat (Esparreguera), a l'institut Alfonso X el Sabio (Toledo) i a l'Institut Vila-seca. L'objectiu de l'acte és esdevenir una "festa de la cristal·lografia", segons els organitzadors, alhora que "donar a conèixer el fascinant món dels cristalls i les seves aplicacions" als centres de secundària.

Col·laboració entre instituts i universitat

Aquesta activitat està coorganitzada per la URV, que coordina i assessora els centres participants a la província de Tarragona. El passat desembre els professors de secundària van rebre sessions de formació a la Facultat de Química de la Universitat, en les quals se'ls van donar conceptes fonamentals de cristal·lografia i cristal·lització, que els van  permetre orientar els seus alumnes en la participació al concurs. L'equip organitzador de la URV està format per Magdalena Aguiló, Francesc Díaz, Joan Josep Carvajal, Maria Cinta Pujol, Rosa Maria Solé i Laura Escorihuela, del Grup de Física i Cristal·lografia dels Materials.

A nivell estatal, es tracta d'una iniciativa organitzada pel Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i el Grup Especialitzat de Cristal·lografia (GE3C), amb el finançament de la Fundació Espanyola per la Ciència i la Tecnologia (FECYT). L'edició d'enguany s'emmarca en l'Any Internacional de la Cristal·lografia, cosa que ha estimulat la participació fins arribar a més de 7.000 alumnes en total. L'objectiu del concurs és aprofitar l'atractiu natural que té el fenomen de la cristal·lització per introduir la cristal·lografia i les seves aplicacions a les aules de secundària i batxillerat, alhora que estimular les vocacions científiques dels seus alumnes.

L'objectiu del concurs és aprofitar l'atractiu de la cristal·lització per introduir aquesta matèria a les aules de secundària.