La URV participa en el desenvolupament d'una plataforma de jocs interactius per a persones amb paràlisi cerebral

Un equip d’investigadors del Departament d'Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la Universitat Rovira i Virgili, liderat pel doctor Domènec Puig, participen en el projecte europeu GameAbling

L'objectiu del projecte és desenvolupar una plataforma de jocs interactius adaptats per a persones amb paràlisi cerebral i altres discapacitats similars. Els investigadors realitzen part de la seva recerca en cooperació amb l'Associació de Paràlisi Cerebral La Muntanyeta, de Tarragona.

Veure i analitzar la reacció de les persones amb paràlisi cerebral davant dels estímuls de les imatges i els moviments que veuen en una pantalla. Aquesta és la tasca que realitzen en aquesta fase els investigadors de la URV, amb els usuaris de l'Associació de Paràlisi Cerebral La Muntanyeta de Tarragona. Els resultats d'aquest treball contribuiran al disseny d'una plataforma de jocs que millori les capacitats cognitives de les persones amb aquesta o altres discapacitats.

El treball el duen a terme amb persones que tenen dificultats de moviment, d'interacció amb l'entorn i de comunicació, fet que dificulta conèixer i interpretar les emocions i les reaccions. Des del punt de vista terapèutic "es considera que aquests jocs poden millorar la seva capacitat de relació  i estimular el seu desenvolupament cognitiu", explica l'investigador Domènec Puig, responsable del grup de recerca IRCV (Intelligent Robotics and Computer Vision Group). Amb aquests jocs s'oferiran unes eines "que ara manquen, sobretot per les persones que estan fora dels estàndards, que disposaran d'instruments interactius adaptats a les seves limitacions". Els jocs es podran controlar amb els moviments del cos i la veu.  Amb aquesta finalitat el  desenvolupament del projecte passa per integrar i adaptar les tecnologies basades en visió per computador, so, àudio, sensors de  tacte etc.

Analitzar les reaccions als estímuls

El grup de recerca de la URV està especialitzat en visió per computador. A través de les càmeres kinect -que permeten als usuaris controlar e interactuar amb les consoles sense necessitat de tenir contacte físic amb un controlador de videojocs tradicional, mitjançant gestos o  ordres de veu, per exemple- els investigadors poden detectar com es mouen i la seva interacció  davant d'una pantalla que els genera certs  estímuls. El grup de recerca de la URV analitza el tipus de moviments que fan els usuaris de manera  que poden fer un anàlisi del moviment del cap, els ulls i la boca, de les seves expressions facials, perquè això es transformi en comandes  dins de la plataforma de joc que es vol crear.

Mabel Garcia, que és la coordinadora pedagògica del projecte a l'escola La Muntanyeta, explica que donades les característiques dels alumnes de l'escola, "és difícil trobar eines que permetin normalitzar la seva vida diària. Això es trasllada al joc, tant important pel desenvolupament de qualsevol infant". Per ella "buscar una eina que els permeti accedir a l'ordinador, jugar i passar-ho bé, és l'objectiu principal, ja que sentir-se part activa dels canvis que es produeixen en el seu entorn millora la seva autoestima i percepció d'ells mateixos. De fet, la finalitat de la plataforma és  promoure la interacció a través del joc i de la diversió, per millorar la relació acció-reacció, la participació i els sentiments positius de control.

En el projecte -finançat pel setè Programa Marc europeu- hi participen universitats, empreses, centres de recerca i associacions europees que són els usuaris finals, com l'escola La Muntanyeta. El que es pretén es crear la plataforma a partir de la qual els mateixos cuidadors i terapeutes  puguin crear nous jocs expressament adaptats a les capacitats dels usuaris.

Domènec Puig n'és l'investigador principal de la URV i lidera el seu equip d'investigadors del grup de recerca Intelligent Robotics and Computer Vision Group.

Una incidència freqüent a la infància

La paràlisi cerebral és una de les afeccions més freqüents en la infància  amb una incidència de dos  per cada mil infants nascuts vius. A la Unió Europea hi ha 1,3 de 15 milions de persones amb paràlisi cerebral que hi ha al món. Aquest trastorn neurològic afecta el moviment del cos, l'equilibri i la postura i gairebé sempre va acompanyat d'altres problemes cognitius o sensorials, com el retard mental, la sordesa i els problemes de visió.

Aquestes discapacitats condueixen a un estil de vida sedentari que redueix la salut física del pacient, la seva participació social i la qualitat de vida. S'ha demostrat que jugar amb videojocs és un tractament que promou i manté l'estil de vida més actiu i saludable en aquestes persones. Això, al seu torn, contribueix a reduir els costos d'atenció mèdica i social i millorar el benestar de les seves famílies. No obstant això l'accés als videojocs avui en dia estan poc adaptats per a ells.

Els investigadors realitzen part de la seva recerca a l'Escola La Muntanyeta.

Equip d'investigadors del projecte GameAbling.

L'aplicació captura els moviments del jugador davant de la càmera.