La URV impulsa un nou centre de recerca multisciplinari en antropologia mèdica, MARC

El nou centre neix amb l'objectiu de fer més competitiva la recerca i la transferència en aquest àmbit, i reforçar-ne la visibilització i la internacionalització de l'oferta formativa

La trajectòria de la URV en formació i recerca en antropologia mèdica han estat les claus i la base de la creació d'aquest Centre de Recerca en Antropologia Mèdica que acull professionals de diferents disciplines. Sota la denominació de MARC (Medical Anthropology Research Centre) es constitueix un espai de col·laboració que vol reforçar la presència dels estudis i la recerca en aquest camp. La seva intenció és, a curt termini, mostrar i internacionalitzar l'oferta formativa tant de màster com de doctorat i posar en relleu la preparació i disponibilitat de participar en accions de recerca a escala global; així com per destacar les possibilitats de transferència a partir, sobretot, d'aquestes aliances internes. En una segona fase es pretén convertir en una plataforma per a optar i presentar projectes competitius. El MARC és una iniciativa del Departament d'Antropologia, Filosofia i Treball Social i agrupa investigadors de Comunicació, Infermeria, Economia i Empresa, Filologia Catalana, Història i Història de l'Art, i Medicina i Cirurgia.

Els objectius del MARC passen per convertir-se en un centre de referència en la generació, socialització i transferència del coneixement derivat de la recerca en l'àmbit de l'antropologia mèdica, la sociologia mèdica, les ciències socials i humanes vinculades a la salut, els estudis de comunicació i el risc en l'àmbit de la salut, la història de la ciència i la història de les dones. No es tracta d'una suma d'investigadors de cada àmbit, destacava ahir el seu director, Josep Maria Comelles, "sinó que la nova estructura ha de proporcionar un valor diferencial" que li donarà sentit. Un altre dels objectius es posicionar la URV i Tarragona com a referent en antropologia mèdica i desenvolupar, també, un espai de la recerca aplicada en el sector privat. En aquest sentit, el MARC vol servir per obrir noves sortides als investigadors en antropologia mèdica, més enllà de la recerca clàssica, com són la comunicació o el desenvolupament de nous productes.

En l'acte de presentació del centre de recerca, que s'ha fet aquest dimecres a la Sala de Graus del campus Catalunya de la URV, hi ha participat també el rector, Francesc Xavier Grau, qui ha  destacat que, amb aquesta suma de grups de recerca, cadascú pot arribar més amunt i més lluny i tenir un major impacte individual i global "que els ha de permetre esdevenir un referent indiscutible en el seu àmbit". També hi ha pres part el director del Departament d'Antropologia, Filosofia i Treball Social, Àngel Martínez; la professora Maria Antonia Martorell, representant al MARC de l'àrea d'Infermeria; i, com a representant de l'àrea de Comunicació, Jordi Farré.

Durant l'acte de presentació, el doctor Joan Muela, professor associat de la URV i membre també del nou centre de recerca, ha pronunciat la xerrada "Salut global i equitat. Una nova oportunitat per l'antropologia mèdica", que ha parlat de les noves orientacions en la salut i els nous enfocaments destinats a reduir les desigualtats en matèria de salut.

Pioners en formació en antropologia mèdica

A les dependències universitàries a Tarragona de la Universitat de Barcelona es va impartir el primer curs d'Antropologia Mèdica de l'Estat l'any 1981. Actualment l'oferta formativa de la URV és l'única que inclou formació obligatòria en antropologia mèdica en diferents nivells formatius. La majoria d'antropòlegs mèdics espanyols o bé s'han format a la Universitat o bé han estat professors, tant d'Antropologia com d'Infermeria.

El doctor Joan Muela ha pronunciat una conferència sobre nous enfocaments destinats a reduir desigualtats en la salut.