Es presenten 17 noves tesis del màster Erasmus Mundus en Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana, que s'imparteix a la URV. Alumnat de països com Filipines, Armènia i Itàlia defensen els seus treballs els dies 17 i 18 a Maçao (Portugal) i el dia 20 al campus Catalunya, a Tarragona.

Les sessions de defensa coincideixen amb l'inici de curs. La primera, dimarts 17 i dimecres 18 de setembre, es fa al Museu de Maçao (Portugal), i el divendres 20 de setembre de 9 h. a 14 h. a la Sala de Graus del campus Catalunya (Facultat de Lletres), a Tarragona.

Entre els temes que centren l'interès d'aquestes recerques hi ha la indústria i les matèries primeres que usaven els neandertals que van viure a l'Abric Romaní (Capellades, Barcelona) fa sobre 60.000 anys; l'estudi antropològic del crani de Mladec, descobert a la República Txeca i que amb una antiguitat de 35.000 anys ha estat proposat com a possible híbrid entre sapiens i neandertals; la zooarqueologia de jaciments d'Atapuerca, la cacera d'animals petits a Teixoneres (Moià, Barcelona), les representacions artístiques de la cueva de Fuente del Trucho (Huesca), així com les de les mans de Maltravieso (Cáceres).

Aquest màster oficial es realitza en partenariat amb d'altres institucions europees, concretament la Università degli Studi di Ferrara (Itàlia), Muséum National d'Histoire Naturelle (París, França), Instituto Politécnico de Tomar i Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (a Portugal), i la University of Diliman (Filipines), però la procedència de l'alumnat és de països molt diversos.

Les primeres tesis d'aquest màster es van llegir el 2006. Molts dels treballs d'investigació que es donen a conèixer ara tenen com a base diferents projectes d'investigació en els quals participa l'Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES), en la línia d'aquest centre d'unir la docència amb la recerca, el treball de camp i la socialització.

Precisament, el Màster Erasmus Mundus en Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana es va començar a impartir a la URV el curs 2004-2005, gràcies a la recerca que es realitza a l'IPHES, que participa als principals projectes mundials del seu àmbit. L'any 2009, la Comissió Europea va notificar  l'acord de la seva renovació dins el programa Erasmus Mundus, fet que permet gaudir durant cinc anys més de la garantia i qualitat que representa formar-ne part per a la captació d'alumnat i per a la internacionalització de la URV.