Bernat Ollé, enginyer químic per la URV, escollit com a jove innovador per 'MIT Technology Review'

L'investigador, de 34 anys, treballa en la fabricació de fàrmacs que actuïn modulant el microbioma humà

MIT Technology Review ha escollit deu innovadors de menys de 35 anys com als millors de l'Estat espanyol -entre ells Bernat Ollé- que, com diu la revista, "amb el seu esforç s'enfronten a importants problemes de manera transformadora".

Aquest brillant exalumne de la URV es va llicenciar a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Química (ETSEQ) l'any 2002, any en què va rebre el Premi DOW al millor estudiant i va escollir continuar la seva formació al Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT). Tal com s'explica a la mateixa revista que l'ha escollit, Bernat Ollé va continuar la seva formació durant cinc anys, becat per La Caixa i el mateix MIT, amb un programa que combinava el doctorat i l'MBA a l'Escola de Negocis Sloan.

Va interessar-se desseguida pel camp emergent de la biotecnologia. Nou de cada deu cèl·lules que formen l'organisme humà pertanyen als trilions de microbis que colonitzen les mucoses, l'intestí, la pell, la boca i altres zones. Tots ells tenen també la seva pròpia col·lecció de gens, que fa que a la pràctica, les persones tinguin dos genomes: el que s'hereta dels progenitors escrit en l'ADN, i el que es porta incorporat com a hostatjadores d'aquesta prolífica comunitat microbiana, que suposa fins el 99% de la informació genètica.

Per tot això, és important per a la salut de l'ecosistema de cada persona regular l'estat del seu microbioma. Tal com afirmen els científics, el microbioma juga un papel central en el metabolisme, la fabricació de neurotransmissors como la serotonina i l'entrenament i desenvolupament del sistema immunològic, entre altres procesos. Per aquest jove emprenedor, "aquests descobriments obren la porta al desenvolupament d'una nova generació de teràpies per a malalties infeccioses, autoimmunes, inflamatòries i metabòliques".

Al juny de 2007 el va contractar la firma d'inversió PureTech Ventures, i va fundar per a la seva cartera, des de zero, quatre noves empreses de biotecnologia: Follica Biosciences, centrada en un nou tractament per a la calvicie; Enlight Biosciences, una associació que integra les grans empreses farmacèutiques en el desenvolupament de plataformes tecnològiques d'I+D; Mandara Sciences, orientada a millorar la salubritat dels aliments (en incubació); i al 2011, Vedanta Biosciences, de la qual és el director d'operacions, on es treballa en la capacitat de modular el microbioma per fabricar una nova classe de medicaments per tractar quasi tot tipus de malalties.

Amb l'ajut dels seus col·laboradors, el jove va identificar un projecte en el qual l'investigador Kenya Honda, de la Universitat de Tokyo (Japó), suggeria que existien microbis essencials per entrenar la part del sistema immunitari que s'encarrega de prevenir malalties autoimmunes. Ollé i Honda van estudiar i sol·licitar diferents patents sobre l'aïllament, fabricació i direccionament de medicaments, que modulessin el microbioma i poguessin servir per tractar aquest tipus de malalties.

"Amb el suport dels assessors científics i clínics de Vedanta, vaig fer un pla d'investigació preclínica per demostrar l'eficàcia i seguretat del nostre primer fàrmac, vaig elaborar un pla de fabricació, vaig identificar un fenotip de pacient de colitis ulcerosa susceptible de respondre favorablement a la nostra medicina, i vaig disenyar un protocol per a un futur assaig clínic en humans", explica Bernat Ollé. Els resultats d'aquesta experimentació es van publicar recentment a la revista Nature.

Bernat Ollé té 34 anys i és exalumne de la URV. / David Brazier