Els equips dels instituts Martí i Franquès i Roseta Mauri, es classifiquen per la final estatal de la FIRST LEGO League

L'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria (ETSE) de la URV i l'empresa BASF, van organitzar la final tarragonina de la competició, on hi van participar 22 equips d'instituts i escoles de la provincia, a les instal·lacions de la Fira de Reus.

Dissenyar i programar robots i preparar un projecte científic que combina el coneixement i els valors. Això és el que van fer 22 grups de nens i nenes des d'octubre fins aquest dissabte, 7 de febrer, quan van posar a prova els seus coneixements a la final tarragonina de la FIRST (For Inspiration and Recognition of Science and Technology)  LEGO League que es va fer a les instal·lacions de la Fira de Reus. Dos grups d'estudiants dels instituts Martí i Franquès de Tarragona  i Roseta Mauri de Reus, es van classificar en primera posició i seran els representants territorials a la final espanyola. Organitzada per l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria (ETSE) de la URV i l'empresa BASF, a la competició s'hi va afegir la lliga Junior, en la que 11 equips de nens i nenes de entre 6 i 9 anys van exposar el seu  treball de descoberta.

El recinte de la Fira de Reus aquest dissabte era un bullici. Uns 300 nens i  nenes, acompanyats de les seves famílies omplien les sales i l'Auditori de la Fira per posar a prova  tot el que havien treballat durant els darrers mesos. I no només ells, un centenar de voluntaris, la majoria  docents, investigadors, personal d'administració i serveis i estudiants de  l'ETSE -des d'on s'organitza l'esdeveniment-  vetllaven perquè l'entramat d'activitats encaixés com les peces dels robots que competien a l'Auditori.

Els 22 equips d'instituts i escoles que han participat en aquesta quarta edició, 214 estudiants en total, van presentar davant d'un jurat el seu projecte de recerca. Un treball científic que havien treballat en grup, amb el suport d'un tutor, que van haver de defensar davant d'un jurat. El repte tractava de l'adquisició d'habilitats i aprenentatge al segle XXI. Es van presentar projectes de tot tipus, des d'un braçalet amb leds de colors  per ensenyar als més petits a diferenciar la dreta i l'esquerra, fins a una aplicació mòbil per fomentar l'aprenentatge científic mitjançant els jocs en línia més populars. A banda del projecte, havien de presentar un treball sobre valors i van a posar en pràctica la unitat de l'equip en una prova que el jurat els tenia preparada.  En la presentació al jurat, els equips també van haver d'explicar com havien dissenyat i programat el robot construït amb peces de Lego, amb el qual participaven a la competició que es va fer durant tot el matí a l'Auditori de la Fira. En un tauler van demostrar les seves habilitats per superar, amb el robot, les missions que els hi havia proposat.

Els primers classificats de la FIRTS LEGO League d'aquest any van ser un equip de l'Institut Martí i Franquès de Tarragona  i un de  l'Institut Roseta Mauri de Reus, que participaran a la final espanyola que es farà el 22 de març a Santa Cruz de Tenerife. El col·legi Mare de Déu del Carme de Tarragona es va endur quatre premis: el de programació, empreneduria, comportament del robot i el premi ETSE al disseny mecànic. La resta de premiats van ser dos equips de l'Escola del Carme de Sant Sadurní d'Anoia, i els equips de l'Institut de Sant Pere i Sant Pau, de l'Institut Escola Pi del Burgar de Reus, del Col·legi Vedruna Sagrat Cor de Tarragona, del Col·legi Aura de la Canonja i de l'Escola La Parellada, de Santa Oliva.

Amb aquest treball els joves d'entre  10 i 16 anys descobreixen la diversió i l'emoció de la ciència i la tecnologia. El concurs s'organitza per  fomentar les vocacions científiques i tecnològiques i promou els valors del treball en equip i la capacitat emprenedora.

Com en  l'edició anterior, aquest dissabte es va organitzar  també la Junior FIRST LEGO League, en la que 11 equips amb 60  nens i nenes de entre 6 i 9 anys van mostrar  les seves maquetes i  treball d'investigació en torn al repte Think Tank: redefinig learning. En aquesta categoria hi van participar 60 nens i nenes que van exposar també els resultats del seu treball. Per ells i per la resta de públic, es van preparar activitats paral·leles relacionades amb la ciència i la tecnologia.

Aquesta ha estat la quarta edició de la FIRST LEGO League,  organitzada per l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria (ETSE) de la URV i la BASF. Hi ha col·laborat, també, 'Ajuntament de Reus, la Diputació de Tarragona, la Fundació Privada Reddis, Quercus i el Grupo Solarca.

Etiquetes: BASF, ETSE, FIRST LEGO League

Imatge captada a la competició de robots, a l'auditori de la Fira de Reus.

Acte de presentació dels projectes científics.

Equip de l'Institut Marti i Franquès, un dels dos que s'han classificat per a la final espanyola.