La Fundació Villablanca coordina el primer estudi en profunditat de les persones amb discapacitat intel·lectual a Espanya

A l’Estat espanyol es calcula que viuen unes 400.000 persones amb discapacitat intel·lectual. La Fundació Villablanca (Pere Mata) coordina el projecte POMONA-ESP, del qual se n'acaba d'editar un vídeo divulgatiu

El projecte POMONA-ESP pretén recollir dades de més de 900 persones amb discapacitat intel·lectual de tota Espanya per obtenir informació sobre el seu estat de salut. Aquest projecte, de tres anys de durada, està coordinat per Fundació Villablanca i compta com a socis amb el Parc Sanitari Sant Joan de Déu i la Confederació Espanyola d'Organitzacions a Favor de les persones amb Discapacitat Intel·lectual (FEAPS) i està finançat per l'Instituto de Salud Carlos III.

L'estudi posarà fi a una part de la deficiència de dades existents a l'Estat espanyol sobre la salut de les persones amb discapacitat intel·lectual. Aquesta situació contrasta amb el fet que diversos estudis internacionals assenyalen que les persones amb discapacitat intel·lectual pateixen majors taxes de mortalitat i de morbiditat i un perfil de necessitats en l'àmbit de la salut diferent de les persones sense discapacitat intel·lectual. En les persones amb discapacitat intel·lectual s'han trobat majors taxes de prevalença i risc de patir malalties com epilèpsia, diabetis, tiroides, al·lèrgies, etc.

Per aquest motiu, es fa necessari que el sistema de salut pugui adaptar-se a aquestes necessitats tant en l'àmbit de la sanitat primària com en l'especialitzada. En aquest sentit cal tenir en compte que es calcula que a Espanya hi pot haver més de 400.000 persones amb discapacitat intel·lectual.

Un altre dels aspectes rellevants del treball és que planteja un estudi transversal i multi cèntric entre 2 grans centres assistencials per a persones amb discapacitat intel·lectual (Villablanca i Sant Joan de Déu) i la FEAPS.

La Unitat d'Investigació de la Discapacitat Intel·lectual i Trastorns del Desenvolupament (UNIVIDD) de Villablanca (Grup Pere Mata) ha publicat un vídeo divulgatiu sobre el projecte "POMONA-ESP. Indicadors de Salut en Discapacitat Intel·lectual". El vídeo pretén donar a conèixer de manera amena i propera els objectius, la metodologia i la rellevància de l'estudi, i s'adreça a la societat en general però especialment a les persones amb discapacitat intel·lectual, als seus familiars i als professionals. El vídeo també demana la col·laboració d'aquests col·lectius en el treball per ampliar la mostra d'estudi i millorar-ne els resultats.

Imatge del vídeo divulgatiu sobre el projecte POMONA-ESP.