Les gestants que deixen de fumar redueixen el risc de parts prematurs

Un estudi d’investigadores de la URV i de l’IISPV posa de manifest que les embarassades que deixen de fumar durant el primer trimestre de gestació tenen el mateix risc de tenir fills prematurs i amb baix pes que les que no han fumat mai.

L'objectiu del treball ha estat avaluar l'efecte de l'exposició materna al tabac en relació amb el risc de patir parts prematurs i de baix pes, comparant les fumadores actives, les passives i les que han deixat de fumar amb les dones no fumadores i tenint en compte, també, d'altres factors de risc.  Per fer-ho el grup de recerca en Nutrició i Salut Mental de la URV ha dut a terme un estudi  - liderat per Victoria Arija -  a 282 dones embarassades sanes, una part de les quals no estaven exposades al fum del tabac (havien deixat de fumar durant el primer trimestre de l'embaràs o no havien fumat mai) i es van comparar amb les exposades al fum  (fumadores actives i fumadores passives).

Els resultats han posat de manifest que les dones que havien deixat de fumar durant l'embaràs -a partir del primer trimestre- han evitat el risc que tenen les fumadores actives i les passives de tenir parts prematurs o nadons de baix pes en néixer. D'aquesta manera, segons Blanca Ribot "es trenca el mite que és millor fumar poc que deixar de fumar" ja que demostren, amb els resultats del treball, que les dones que deixen de fumar tenen el mateix risc que les no fumadores. Dels resultats destaca, a més, que el risc pel nadó de les fumadores passives-en termes de prematuritat i de baix pes- és el mateix que el que tenen les fumadores actives. Les dones exposades al tabac tenen fins a sis vegades més risc de tenir fills prematurs que les no fumadores o les que ho han deixat durant els primers mesos de gestació.

Així, el tabaquisme matern influeix en el pes del nounat mitjançant alteracions que es produeixen en el desenvolupament de la placenta, en induir hipòxies - insuficiència d'oxigen a la sang-  placentàries i afectar el transport de nutrients. Un altre mecanisme pel qual el pes del nounat pot veure's afectat és el relacionat amb els efectes tòxics provocats per la nicotina, que intervindria sobre el metabolisme de l'hormona leptina, afectant al creixement del fetus. Aquests mecanismes queden interromputs en abandonar l'hàbit, tal com mostren els resultats del treball, on es demostra que el grup que abandona el tabac durant el primer trimestre no presenta diferències amb el grup de dones no fumadores, i té fills amb significativament major pes en néixer que el grup de dones exposades al tabac.

La investigació s'ha publicat a la revista Medicina Clínica i la signen Blanca Ribot, Rosanna Isern, Carmen Hernández-Martínez,  Josefa Canals, Núria Aranda i  Victoria Arija -investigadora principal-, totes membres del grup de Recerca Nutrició i Salut Mental. L'estudi es  va fer en dones embarassades a partir de la desena setmana de gestació fins el part. El va dur a terme la Unitat de Nutrició i Salut Pública de la URV en col·laboració amb la Unitat d'Obstetricia i Ginecologia de l'Hospital Universitari Sant Joan de Reus.

A Espanya prop entre un 30 i un 40% de les dones embarassades són fumadores actives a l'inici de la gestació. Un 40% abandona l'hàbit a l'inici, però entre un 13 i un 25% continua fumant durant tot l'embaràs. I hi ha un percentatge d'entre el 14 i el 26% de dones que, tot i que no són fumadores, estan exposades al tabac en el seu entorn.  Tot i que hi ha estudis que demostren l'efecte del tabac actiu i passiu en el recent nascut, fins ara no s'havia valorat el benefici  de l'abandó de l'hàbit a l'inici de la gestació, un fet aquest que permet tenir ara arguments sòlids per poder reforçar el consell de deixar de fumar.

El tabaquisme matern influeix en el pes del nounat.