La URV signa el segon article científic de més impacte mundial a les xarxes socials el 2013, segons el rànquing Altmetric

Les conclusions de l'estudi demostren l’efecte de la dieta mediterrània en la prevenció del risc cardiovascular

L'organització Altmetric ha publicat la llista dels 100 articles científics que han tingut més difusió i impacte social a tot el món través de les xarxes socials durant l'any 2013. L'article publicat al  New England Journal of Medicine: Primary Prevention of Cardiovascular Disease with a Mediterranean Diet, exposa les conclusions de l'estudi Predimed en el que ha tingut una activa participació la Unitat de Nutrició Humana de la URV dirigida pel professor de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de Reus, Jordi Salas-Salvadó.

Altmetric és una empresa tecnològica amb seu a Londres que fa seguiment de tot el que es publica a les xarxes socials en relació als articles científics. Analitzant les dades de les diferents xarxes socials i les publicacions a internet i aplicant criteris de ponderació, Altmetric fa un rànquing amb els 100 articles més llegits i comentats a les xarxes. Existeixen diversos estudis que mesuren aquests impactes i el d'Altmetric és, a dia d'avui, un dels més complerts per la seva cobertura, fent seguiment de més de dos milions d'articles.

Es tracta doncs d'establir quins articles han despertat més interès entre el públic general, no de valorar l'impacte de les publicacions en la comunitat científica. Des d'aquest altre punt de vista PREDIMED també ha tingut un impacte remarcable. En pocs mesos l'estudi ha estat citat 84 cops en revistes científiques indexades. La Web of Science ja el considera un "Hot paper", és  a dir un article dels més citats en poc temps (últims dos anys) i també un "Highly Cited paper", dels articles més citats en els últims 10 anys. Els autors estan convençuts que l'estudi marca un abans i un desprès en les recomanacions alimentaries per la prevenció cardiovascular a nivell mundial.

Les conclusions finals de l'estudi  PREDIMED es van publicar a  la revista New England Journal  of Medicine al febrer d'aquest any i el seu principal argument és que un assaig clínic en que s'han seguit durant 4.8 anys 7.447 persones d'entre 55 i 80 anys d'edat amb alt risc cardiovascular demostra que una dieta mediterrània complementada amb fruita seca o oli d'oliva redueix fins a un 30% el risc cardiovascular.  L'article ha arribat pràcticament a tots els països del món, però és als Estats Units on ha tingut més difusió amb un 26% de les aparicions de tot el món. Segueixen en difusió Espanya (7%), la Gran Bretanya (5%) i el Canada (4%).

Imatge del rànquing