Helena Torrell guanya el primer concurs de divulgació científica «Vols saber què investigo?»

L'espectacle, presentat per Oriol Grau, ha comptat també amb els experiments del científic Dani Jiménez

L'estudiant de doctorat Helena Torrell ha guanyat el primer concurs de divulgació científica Vols saber què investigo?, que ha tingut lloc el dimarts 19 de novembre, a la tarda, al Teatre Bartrina, de Reus. La seva exposició, titulada Esquizofrènia, energia i genètica, ha merescut el primer premi del certamen, dotat amb 700 euros i la producció d'un vídeo divulgatiu sobre la seva recerca.

L'espectacle ha estat presentat per l'actor Oriol Grau i ha comptat també amb el divulgador i científic Dani Jiménez, els experiments del qual han sorprès el nombrós públic assistent. L'activitat, Ciència al teatre, s'emmarca en la Setmana de la Ciència 2013 i ha estat organitzada per la Unitat de Comunicació de la Ciència de la Universitat i per l'Antena del Coneixement de Reus.

En la seva explicació, Torrell -que és doctoranda del programa Salut Mental: Genètica i Ambient-, s'ha centrat en una malaltia de la qual encara es desconeixen moltes coses: l'esquizofrènia, i en com la genètica ens pot ajudar a comprendre-la.

El jurat n'ha destacat els recursos que enriqueixen el missatge i la capacitat de l'estudiant de fer entendre la malaltia i el rigor a l'hora d'explicar la seva recerca. El segon premi, dotat amb 300 euros, s'ha concedit ex aequo a Toni Vallès i Estela Mariné, que han defensat les exposicions Connecta't a les xarxes i La imatge turística online de Catalunya, respectivament.

El concurs Vols saber què investigo? ha estat una de les activitats d'una jornada dedicada a fer de la ciència un espectacle. Abans, el físic Dani Jiménez, conegut per diversos espais de divulgació a TV3, ha viatjat per la història de la ciència i els personatges que n'han format part. Des d'Arquímedes fins a Einstein, el públic familiar assistent ha participat d'experiments sorprenents que expliquen algunes de les bases de la ciència i el mètode científic.

El vestíbul del Teatre Bartrina també ha acollit dues experiències de grups de la Universitat: Materials superconductors i levitació, a càrrec del centre EMaS; i Experimenta amb robots mòbils, a càrrec de l'associació de robòtica URBots.

Explicar el que la Universitat investiga

Divulgar la ciència (és a dir, explicar què es fa a la Universitat i què s'hi investiga -més enllà de la docència que s'hi du a terme-, i acostar els continguts científics a la ciutadania) és el principal objectiu del concurs Vols saber què investigo?

Els participants, sis estudiants de doctorat de la URV, han hagut d'explicar el contingut de la seva recerca en un llenguatge comprensible per a qualsevol persona no entesa en la matèria. Cada un d'ells ha disposat de vuit minuts i se li han valorat qüestions com ara l'originalitat del monòleg, la comunicació no verbal i la capacitat de síntesi.

La divulgació és també l'objectiu de la Unitat de Comunicació de la Ciència, ComCiència, de la URV i del CEICS, que ha impulsat l'activitat conjuntament amb l'Antena del Coneixement de Reus. S'ha comptat amb la col·laboració del Teatre Bartrina, el Centre de Lectura de Reus i la Diputació de Tarragona. Aquesta activitat, que s'emmarca en la Setmana de la Ciència 2013, és l'esdeveniment anual més important de divulgació científica en l'àmbit europeu i a la Universitat arriba a la 18a edició.

Helena Torrell, doctoranda del programa de salut mental, ha estat guardonada amb el primer premi del concurs.

Oriol Grau, presentador de l'acte, amb els concursants i els membres del jurat.

El divulgador Dani Jiménez ha sorprès els assistents amb els seus experiments.