El grup de Recerca GRESEPIA de la URV participa a la fira “Recerca en directe”

El Grup de Recerca Seminari de Protohistòria i Arqueologia (GRESEPIA) ha portat a les instal·lacions de CosmoCaixa de Barcelona el taller "Què i com menjaven els ibers?"

La fira "Recerca en directe " que organitza el Parc Científic de Barcelona compta enguany amb la participació de la Universitat Rovira i Virgili (URV) mitjançant el Grup de Recerca Seminari de Protohistòria i Arqueologia (GRESEPIA), que realitza el taller "Què i com menjaven els ibers?". Els assistents a la fira que participen al taller poden respondre aquestes qüestions fent d'arqueòleg i descobrint què i com menjaven els ibers, nodrint-se de diferents disciplines científiques i incorporant l'aplicació de les noves tecnologies.

Saber què i com menjaven els ibers dóna resposta a alguns aspectes culturals que fins fa poc no es podien identificar i que suposen un tret característic que en alguns casos s'ha mantingut al llarg de la història. Més enigmàtic que saber què menjaven els ibers és saber com menjaven, és a dir, la preparació culinària, si els àpats eren col·lectius o familiars o si hi havia celebracions entorn d'alguns àpats, etc. Amb l'ordi, per exemple, elaboraven cervesa i amb la mel i fruits silvestres que recollien al bosc podien fer conserves per tot l'any.  Les innovacions en química, agronomia botànica, zoologia, dibuix tècnic i teledetecció han suposat  un avenç constant en les tècniques arqueològiques i permeten respondre a preguntes fins ara enigmàtiques, com poden ser els canvis culturals, econòmics o tecnològics que es produïen en les societats del passat, quin tipus d'estructura econòmica tenien i com la desenvolupaven, quines relacions culturals, socials o econòmiques tenien amb altres societats, o quina era la seva vida quotidiana, religiosa, productiva i artística i com influïa en el desenvolupament de la comunitat. I això és el que aprenen els participants dels tallers, principalment estudiants de secundària que passen per les instal·lacions del CosmoCaixa de Barcelona convertida en un gran laboratori.

El grup de recerca GRESEPIA, que és qui du a terme aquest taller, desenvolupa la seva tasca científica en el camp de l'arqueologia protohistòrica, centrada sobretot a les comarques del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. La punta de llança de la seva recerca són els assentaments de L'Assut (Tivenys, Baix Ebre) i La Cella (Salou, Tarragonès).

La fira "Recerca en Directe" és una exposició d'onze projectes que es duen a terme a centres i instituts de recerca de Catalunya. Un espai on investigadors de diversos centres de recerca de Catalunya traslladen part del seu laboratori a CosmoCaixa Barcelona amb l'objectiu d'apropar la ciència a la ciutadania, afavorir el diàleg entre el públic i els investigadors, i fomentar vocacions científiques entre els joves. Del 8 a l'11 d'abril, els assistents a la fira poden descobrir el tipus de recerca que duen a terme diferents centres de R+D i fer petits experiments tot interactuant amb els aparells de recerca.

Imatge del taller "Què i com menjaven els ibers?" a la 13ª fira "Recerca en directe".

En aquesta edició de la fira hi han participat onze grups de recerca de centres, instituts i universitats catalanes.