El programa EdAl, d’educació per a la salut a les escoles, redueix la prevalença de l’obesitat i millora l’estil de vida dels joves

El treball l’han dut a terme investigadors de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la URV, l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus, el CTNS i la UAB

La necessitat de fer front a  l'augment de l'obesitat infantil va impulsar la creació d'un programa de promoció d'estils saludables de vida a les escoles de primària. Aquest programa, que s'anomena EdAl (Educació en Alimentació), fomenta activitats de promoció d'estils saludables de vida. Les activitats que s'han dut a terme a les escoles les han impulsat  estudiants universitaris de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de Reus, que s'han format  com Agents Promotors de la Salut.  Aquesta forma de treballar afavoreix el benefici de les parts implicades:  els estudiants en Ciències de la Salut desenvolupen la capacitat de transmetre un missatge de salut als escolars de primària, alhora que els escolars reben formació sobre estils saludables de vida. A la vegada, s'impulsa la cooperació entre el sector d'educació i de salut.

La primera part del programa EdAl es va dur a terme entre els cursos acadèmics el 2006-2010. Hi van participar prop de 2.000 nens i nenes d'escoles del Camp de Tarragona.  Escoles de Reus van participar-hi com  a grup intervenció i van rebre 12 activitats repartides durant 28 mesos. Cambrils, Salou i Vila-seca hi van participar com a grup control, sense rebre cap tipus d'intervenció. Després de 28 mesos, la prevalença d'obesitat es va reduir un 4,39% en els nens del grup intervenció comparat amb el grup control. A més, hi va haver un 5,1% més de nens i nenes que practicaven més de 5 hores a la setmana d'activitat física extraescolar. Els resultats d'aquest treball s'han publicat la revista científica Trials ( " A primary-school-based study to reduce the prevalence of childhood obesity - the EdAl study: a randomized controlled trial").

Un cop finalitzada la intervenció, després de 2 anys de seguiment d'aquests nenes i nens, -curs acadèmic 2011-2012-, es va comprovar que la prevalença d'obesitat dels que havien participat a l'estudi com a grup intervenció, que ara eren adolescents, s'havia reduït un 5,5% comparat amb els del grup control. A més, es va posar de manifest també que hi havia un 13,1% més d'adolescents que practicaven més de 4 hores a la setmana d'activitat física extraescolar. Aquests  resultats es van publicar a la revista científica Journal of Adolescent Health en l'estudi ("Follow-up of a Healthy Lifestyle Education Program : 2 years after cessation of intervention").

Resultats positius a les Terres de l'Ebre

El programa EdAl s'ha reproduït a les Terres de l'Ebre entre els cursos 2011-2013, per demostrar-ne l'efectivitat sigui on sigui el lloc on s'implementi. Hi van participar uns 800 nens i nenes. Amposta va ser el grup intervenció i els escolars van rebre les mateixes 12 activitats que els de Reus. Sant Jaume d'Enveja, els Muntells, l'Ampolla, l'Ametlla de Mar, el Perelló, Deltebre, l'Aldea, Lligallo del Gànguil i Camarles van participar-hi com a grup control, sense rebre cap intervenció. En finalitzar l'estudi, la prevalença de l'obesitat era estable i, a més, hi havia un 15 % més de nens que practicaven més de 4 hores a la setmana d'activitat física extraescolar.  Aquests són els resultats de l'estudi  "EdAl-2 programme: reproducibility of a cluster randomised, interventional, primary-school-based study to induce healthier lifestyle activities in children" publicats a la revista científica BMJ Open.

S'ha demostrat, doncs,  que la intervenció del programa EdAl a les escoles és factible i reproduïble, ja que fomenta l'augment d'activitat física extraescolar. L'elecció d'aliments saludables es va fer d'acord amb el lloc d'aplicació del programa.

El programa EdAl ha estat possible amb l'ajuda de la Fundació Privada Reddis, l'Ajuntament de Reus, la Diputació de Tarragona, l'Ajuntament d'Amposta, la Conselleria de Salut de la Generalitat,  el Mercat Central de Reus, La Morella Nuts S.A, la Denominació d'Origen Siurana, el Centre Tecnològic de Nutrició i Salut, els estudiants universitaris de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la URV, el personal i família dels alumnes de les escoles de Reus, Cambrils, Salou, Vila-seca, Amposta, Sant Jaume d'Enveja, els Muntells, l'Ampolla, l'Ametlla de Mar, el Perelló, Deltebre, l'Aldea, Lligallo del Gànguil i Camarles.

En l'acte de presentació hi han pres part el rector de la URV Josep Anton Ferré, la tinent d'alcalde de Reus Teresa Gomis i el president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet. També s'ha presentat l'actualització del projecte European Youth Tackling Obesity (EYTO) i s'ha inaugurat l'exposició sobre la campanya d'hàbits saludables "Som la pera".

Els resultats es van presentar el passat dijous, 22 de gener en un acte públic que va comptar amb la presència de representants de totes les institucions que hi han col·laborat.

Presentació de l'actualització del projecte European Youth Tackling Obesity (EYTO) i inauguració de l'exposició "Som la pera".