Universitat Rovira i Virgili

"Ciència a La Cantonada": cicle de tertúlies científiques

La ciència no només és als laboratoris, sinó que podem trobar-la en tot allò que ens envolta. El cicle de tertúlies científiques Ciència a La Cantonada pretén apropar la ciència a la societat mitjançant el format dels cafès científics. L'objectiu és treure el coneixement de la universitat i els centres de recerca, i portar-lo a un entorn social i relaxat: el cafè La Cantonada de Tarragona. Diferents investigadors explicaran conceptes bàsics de la seva feina, clau per a la humanitat, sobre qualsevol àmbit del coneixement.
 

08/11/2016

"Patim del que mengem?"

A càrrec de Jaume Folch, professor de Bioquímica i Biologia Molecular a la URV.

Medi ambient, dieta i salut. Aquests tres factors, relacionats entre si, determinen la qualitat de vida al territori. La pèrdua de certes espècies marines o la contaminació de l’aire i de l’aigua afecten els aliments que consumim i, en conseqüència, la nostra salut. La substitució dels àcids grassos d’origen marí, presents a la dieta mediterrània, per àcids grassos saturats té efectes devastadors sobre la salut de les persones. De fet, alguns estudis científics relacionen la pèrdua de memòria en edats avançades amb la dieta. En aquesta tertúlia reflexionarem sobre l’impacte de l’estil de vida en una ciutat com Tarragona en el desenvolupament de malalties com la diabetis de tipus 2 o l’Alzheimer. Analitzarem com la contaminació pot alterar el funcionament del nostre cervell.

Amb motiu de l'Any Internacional de l’Entesa Mundial 2016. En el marc de la Setmana de la Ciència.

Pujar

10/01/2017

"Robots i intel·ligència artificial: ens ajudaran o ens destruiran?"

A càrrec de David Riaño, professor d'Enginyeria Informàtica a la URV.

Està previst que les màquines superin els humans en intel·ligència l'any 2045. El creixement de la potència de càlcul dels ordinadors i la possibilitat que màquines intel·ligents fabriquin altres màquines intel·ligents ens apropen a una societat on les màquines són cada cop més independents del control humà. És això un perill per a la humanitat? O, contràriament, aquestes màquines intel·ligents ens ajudaran a ser cada cop més humans? Allunyant-nos dels tòpics de la ciència-ficció, què es realment la intel·ligència artificial? Com ha evolucionat i com s'espera que evolucioni? Com pot afectar la humanitat? En aquesta tertúlia científica hi donarem resposta. També es desmentiran, o no, els mites que envolten la intel·ligència artificial i se n’explicaran els secrets i usos avui dia, seixanta anys després del seu naixement.

Pujar

14/02/2017

"El making of dels medicaments"

A càrrec de Rosa Nogués, professora de Farmacologia a la URV.

Crear un nou fàrmac suposa entre 12 i 15 anys de mitjana en recerca i uns 1.000 milions de dòlars de despeses. A més, els laboratoris farmacèutics, en la fase posterior de comercialització del nou medicament, es poden gastar tres vegades més en màrqueting i publicitat. D’altra banda, l’any 2015, la despesa en receptes mèdiques a càrrec del CatSalut va superar els 1.367 milions d’euros. És sostenible tot plegat? En aquesta tertúlia científica veurem com es dissenya un nou medicament, quines són les principals fases del procés de desenvolupament d’un nou fàrmac, quin és el paper de les farmacèutiques o si seran viables els medicaments del futur, personalitzats basats en la genètica de cada pacient.

Pujar

14/03/2017

"Crònica d'una mort publicitària"

A càrrec de Natàlia Lozano, professora de Comunicació a la URV.

Cada dia és més fàcil que qualsevol persona resolgui les seves necessitats informatives sense recórrer als mitjans de comunicació convencionals i sense haver de consumir de forma passiva els anuncis publicitaris que interrompen el contingut. Davant d’aquesta realitat, les marques han optat per adaptar la seva publicitat i han passat a fer continguts interessants per a l’audiència amb un rerefons publicitari. Ara, el missatge publicitari queda camuflat en la història que l’espectador vol veure. Per això, sembla que la publicitat, tal com la coneixem avui dia, s’acabarà. En aquesta tertúlia científica s’analitzarà, amb exemples reals, com estem vivint la fi dels anuncis publicitaris i com es configura la publicitat del futur, i també es posarà sobre la taula si és ètica o no.

Pujar

  • Cada segon dimarts del mes a les 20 h.

  • Al Cafè La Cantonada (C/ Fortuny, 23, Tarragona).

  • Durada aproximada: 1 h.

  • Accés lliure.