L'ICAC participa a les tasques de millora de la pedrera romana del Mèdol

La pedrera del Mèdol compta ara amb itineraris de visita, panells informatius i un centre d'interpretació per donar a conèixer la riquesa tant històrica com mediambiental

L'Institut Català d'Arqueologia Clàssica (ICAC) ha estat el responsable de les tasques arqueològiques de rehabilitació de la pedrera romana del Mèdol, que després d'un any de rehabilitació ha reobert al públic. El treball ha revelat noves dades sobre l'antiguitat del jaciment i l'alçada real de l'agulla del Clot. Un centre d'interpretació difon la importancia de la pedrera, d'on es van extreure les pedres dels principals monuments de la Tarragona romana.

Els treballs de rehabilitació, dirigits pels investigadors de l'ICAC a llocs estratègics de les excavacions a la zona del clot, han consistit en examinar l'evolució del jaciment i entendre el funcionament del recinte en el seu origen.

En les tasques realitzades al Mèdol s'ha pogut datar que al segle II aC es va començar a explotar la pedrera per fer la muralla i posteriorment el fòrum provincial i el circ de Tàrraco al llarg del segle I dC. A banda d'aquesta troballa, la investigació ha provat que l'espai era molt més extens del que es pensava. També s'ha provat que la característica agulla del Clot tenia una alçada de 20 metres i no de 16 i que data d'època d'August. A més a més, també s'ha trobat, a l'altura del Bosc de la Marquesa, el moll des d'on es carregava la pedra de la pedrera del Mèdol per transportar-la a Tàrraco. Es tracta d'un tipus de moll únic a Catalunya i dels pocs que es poden concretar en el conjunt del món romà.

El projecte de rehabilitació, impulsat i finançat amb 1,5 milions d'euros, per la Fundació Abertis i Abertis Autopistas, s'ha realitzat en un dels 13 monuments que formen el conjunt arquitectònic de Tarragona declarat patrimoni de la humanitat per la UNESCO l'any 2000. A més de l'ICAC i la Fundació Abertis hi han col·laborat els ministeris de Foment i Cultura, la Generalitat, la Diputació de Tarragona i l'ajuntament. Aquest projecte suposa la millora i la conservació arqueològica i geològica de l'antiga zona d'extracció de pedra romana; on també s'inclou la millora de la visita al recinte arqueològic del Mèdol.

Les investigacions arqueològiques van començar arran de l'incendi de juliol de 2010, en el que es va cremar part del terreny al voltant del Mèdol, fins el moment desconegut, on s'havien preservat clares evidències de l'existència d'una antiga pedrera romana, que romania oculta entre la mala herba.

Membres de l'ICAC a les tasques de rehabilitació.

Imatge de l'agulla del Clot a la zona romana del Mèdol.