L'ICIQ posa en funcionament un laboratori d'experimentació d'alt rendiment únic a Europa

Coincidint amb els actes de celebració del desè aniversari de l'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ) s'ha inaugurat el Laboratori CELLEX-ICIQ d'Experimentació d'Alt Rendiment, instal·lació de recerca única a Europa ja que només hi ha dos laboratoris d'aquestes característiques als Estats Units. Aquesta instal·lació permetrà a l'ICIQ accelerar el descobriment de noves molècules per crear nous fàrmacs i catalitzadors a través de processos més nets, eficaços i barats.

Aquest tipus de laboratori ofereix la possibilitat d'executar i analitzar un gran nombre de reaccions en molt poc temps, i per tant, accelerar de forma molt notable l'optimització dels processos estudiats o bé la descoberta de nous processos. D'altra banda, la capacitat de fer moltes reaccions en molt poc temps, també porta a seguir vies de descoberta sovint poc explorades com són els estudis irracionals d'optimització o bé l'estudi de processos difícils i a priori amb poques possibilitats d'èxit.

La Fundació Cellex ha fet una donació de 2,5 milions d'euros a l'ICIQ per a poder fer aquest laboratori. La donació permetrà la incorporació de 2 nous grups de recerca dins el programa Starting Career de l'ICIQ i la creació d'un programa de postdoctorat per a investigadors que facin un ús intensiu d'aquesta instal·lació. A més, amb aquesta dotació es cobriran les despeses de funcionament i personal tècnic del laboratori.

El conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, ha inaugurat el Laboratori CELLEX-ICIQ d'Experimentació d'Alt Rendiment (CELLEX-ICIQ HTE Laboratory) que ha estat precedida per un acte institucional on s'ha fet balanç d'aquests primers 10 anys de l'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ). Hi han intervingut, també, el director de l'ICIQ, Miquel Àngel Pericàs; l'alcalde de Tarragona, Josep  Fèlix Ballesteros; el director de Bayer i membre del Patronat de l'ICIQ, Jesús Loma-Ossorio; el rector de la URV, Josep Anton Ferré, i la secretària d'Estat d'R+D+I, Carmen Vela.

El director de l'ICIQ ha destacat "la tasca dels treballadors de l'ICIQ, que han estat compromesos amb els objectius del centre com l'excel·lència en ciència, l'alt nivell en educació i el servei a la societat". Per la seva part, el conseller ha valorat "l'existència del clúster químic de Tarragona, que va ser l'origen d'aquest institut".

Acreditat com a centre d'Excel·lència Severo Ochoa

L'ICIQ, un dels membres del Campus d'Excel·lència Internacional Catalunya Sud (CEICS) va iniciar les seva activitat de recerca l'any 2004 i al cap de 10 anys ha esdevingut un dels centres en recerca química de referència a nivell internacional. Actualment l'Institut compta amb 19 grups de recerca treballant en l'àmbit de la catàlisi (millora i descobriment de nous processos químics més sostenibles i útils per al desenvolupament de nous fàrmacs i noves fonts d'energia) i de les energies renovables (generació d'hidrogen a partir de l'aigua, fotovoltaica molecular, conversió de CO2 en materials i combustibles d'interès industrial). L'ICIQ ha estat acreditat com a centre d'Excel·lència Severo Ochoa, ha obtingut 7 ajuts de l'European Research Council (ERC Grants) i 8 dels seus investigadors són Professors ICREA.

Un moment de la visita a les noves instal·lacions, amb el conseller d'Economia i Coneixement i la secretaria d'Estat d'R+D+I.

El conseller, Andreu Mas-Colell, es dirigeix als assistents a la presentació del Laboratori CELLEX-ICIQ d'Experimentació d'Alt Rendiment (CELLEX-ICIQ HTE Laboratory)