El CEDAT de la URV participa en el llançament de l'atles global sobre els conflictes ambientals

Es tracta d'una plataforma en línia interactiva que identifica, de moment, més de 1.000 conflictes ambientals arreu del món

L'atles global sobre conflictes ambientals forma part del projecte EJOLT (Environmental Justice Organisations, Liabilities and Trade), un projecte europeu per transformar els conflictes mediambientals en oportunitats de reformes vers la sostenibilitat. Aquesta setmana, en els tres primers dies de funcionament la plataforma ha rebut més de 50.000 visites.

L'Atles Global de la Justícia Ambiental (www.ejatlas.org) és una plataforma  en línia interactiva que identifica, de forma detallada, més de 1.000 conflictes ambientals d'arreu del món i preveu duplicar el nombre de casos documentats el 2015. Els usuaris poden buscar i filtrar, a través de 100 camps de cerca, diferents tipus de conflicte, ja sigui per producte, per empresa, per país, etc. En aquesta plataforma s'identifiquen i s'analitzen casos d'agressió al medi ambient, agrupats en deu grans categories segons  el seu origen: nuclear, d'explotació minera, de gestió del turisme o els que estan relacionats amb la gestió de l'aigua, per exemple. A Catalunya, l'atles mostra a hores d'ara cinc conflictes, com són  el projecte Castor per fer un dipòsit artificial de gas davant les costes de Vinaròs o la línia de molt alta tensió de Girona.

L'atles és un dels resultats del projecte EJOLT finançat per la Unió Europea,  un projecte del 7è  Programa Marc de la Comissió Europea dotat amb un finançament de 3.8 milions d'euros i en el que participen 23 organitzacions acadèmiques i de la societat civil de tot el món amb especialitats diverses: des del dret ambiental i la salut ambiental, fins a l'ecologia política i l'economia ecològica, amb una llarga experiència en l'estudi i en l'activisme en conflictes ambientals. El projecte, -del que es destaca la implicació de la societat en la seva evolució-, està coordinat per la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB) amb la participació de  la Universitat Rovira i Virgili, a través del Centre d'Estudis de Dret Ambiental de Tarragona (CEDAT). El CEDAT hi ha contribuït activament amb l'elaboració de dos informes que han facilitat l'elaboració d'aquest mapa:  "Dret internacional i deute ecològic" i "Possibilitats legals per a les Organitzacions de Justícia ambiental per reclamar responsabilitat ambiental".

L'objectiu d'EJOLT és promoure l'aprenentatge mutu i la col·laboració entre els nuclis acadèmics i les organitzacions de justícia ambiental davant de conflictes provocats, per exemple, per l'extracció de gas i petroli, conflictes miners, desmantellaments de vaixells o relacionats amb l'energia nuclear.  El projecte analitza la proliferació de conflictes ambientals arreu del món i planteja quins són  els mecanismes legals, polítics o administratius disponibles per afrontar la injustícia ambiental i provocar reformes que evitin noves possibles situacions d'abús en el futur.

Elements relacionats

Detall del mapa a l''EJ Atlas'.