Els productes làctics amb pocs greixos i els iogurts redueixen el risc de desenvolupar la síndrome metabòlica

És el resultat d'una recerca que forma part de l'estudi PREDIMED que s'ha fet en 1.868 voluntaris d'entre 55 i 80 anys. La síndrome metabòlica és un conjunt de quadres mèdics com la hipertensió, triglicèrids, sucre i nivells de colesterol anormals

Tot i que primera línia de defensa en la prevenció i el tractament de la síndrome metabòlica és l'exercici, la restricció calòrica i, en conseqüència,  la pèrdua de pes, molts investigadors s'han interessat en entendre si diversos aliments de la dieta poden ajudar en aquest sentit. Per exemple, la literatura científica suggereix que els productes làctics poden ser especialment útils. No obstant això, no es coneixia bé de quin tipus de productes làctics es tractava i si eren útils en tots els segments de la població. Per ajudar a tancar aquesta bretxa d'investigació, un projecte conjunt encapçalat pels doctors Nancy Babio i Jordi Salas-Salvadó,  director de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili i l'investigador principal de la Xarxa CIBERobn espanyol -i tots dos membres de l'institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili-, van estudiar a un grup de persones grans  amb risc elevat de malaltia cardiovascular. Els detalls d'aquest treball de recerca es troben  a l'article que han publicat a la revista The Journal of Nutrition.

Aquesta investigació es va dur a terme com a part de l'estudi PREDIMED (Prevenció amb Dieta Mediterrània) que va ser dissenyat per examinar l'impacte del consum d'una dieta d'estil mediterrani en la prevenció de malalties cardiovasculars. En l'estudi actual, però, els investigadors es van centrar específicament en la relació entre la ingesta d'aliments lactis i el desenvolupament de la síndrome metabòlica. Es va fer el seguiment durant una mitjana de tres anys d'un total de 1.868 homes i dones d'entre 55 i 80 anys d'edat. Cap dels participants havia estat diagnosticat amb la síndrome metabòlica o malaltia cardiovascular a l'inici de l'estudi, tot i que tots ells tenien un o més factors de risc.

Al final de l'estudi, gairebé el 50% dels participants havia estat diagnosticat amb la síndrome metabòlica. En comparació amb els que menjaven una  menor quantitat, les persones que havien consumit els nivells més alts dels productes làctics eren el 28% menys propensos a desenvolupar síndrome metabòlica. Quan es van analitzar els tipus de productes, els investigadors van identificar els  làctics baixos en greix, els iogurts baixos en greix, els  iogurts sencers  i la llet baixa en greix com a aliments més protectors. I quan es estudiar els tipus de productes a considerar per a cadascuna de les característiques de la  de la síndrome metabòlica, el iogurt i especialment el iogurt sencer es va associar amb un menor risc de desenvolupar diferents alteracions pròpies. La relació amb el consum de formatge era el contrari: les persones que en van consumir més tenien el major risc de desenvolupar la síndrome metabòlica durant l'estudi.

Referència bibliogràfica:  Babio N, Becerra-Tomás N, Martínez-González MÁ, Corella D, et al. "Consumption of yogurt, low-fat milk, and other low-fat dairy products is associated with lower risk of metabolic syndrome incidence in an elderly Mediterranean population". The Journal of Nutrition.

Els iogurts i especialment tot el iogurt sencer s'ha associat amb un menor risc de desenvolupar diferents alteracions pròpies de la síndrome metabòlica.