L’ Institut Vila-seca i l’Escola Puigcerver de Reus, guanyen dos primers premis al concurs de Cristal·lització a l’Escola

El concurs sobre el món de la cristal·lografia, dirigit a alumnes de segon cicle d’ ESO i de batxillerat, va aplegar prop de 1.500 alumnes de tot Catalunya

El divendres 8 de maig, va tenir lloc al CosmoCaixa el IV Concurs de Cristal·lització a l'Escola, on hi van participar prop de 1.500 alumnes d'una cinquantena de centres de tot Catalunya, 12 dels quals de la demarcació de Tarragona. La convocatòria potencia la importància del món dels cristalls a  la societat, i alhora fomenta l'estudi, el treball sistemàtic, el pensament científic i la comunicació entre els joves estudiants mitjançant experiments atractius de cristal·lització.

Durant la jornada, els alumnes participants no només havien de mostrar els treballs cristal·logràfics que havien dut a terme sinó que també van haver de  preparar un pòster científic per explicar el procés que van seguir, el treball realitzat i els resultats obtinguts. Finalment, el jurat va determinar els guanyadors dels diferents premis en concurs.

En la final, dos dels dotze equips participants de les comarques tarragonines es van endur premis. L'equip de l' Institut Vila-seca format pels alumnes Víctor Espadas, Catalina Jereghi i J. Antonio Plaza -amb Andreu Faro com a professor-, i els alumnes de l'equip de Escola Puigcerver (Reus), Marc Amigó, Marc Costa, Aleix Nogués -amb Mercè Montané com a professora-, van guanyar dos dels tres primers premis del certamen.

Els equips de les comarques tarragonines que hi han participat aquest any han estat l'Institut Campclar (Tarragona), l'Institut Salvador Vilaseca (Reus), l'Institut Baix Camp (Reus), l'Institut d'Altafulla,  l'Institut Mediterrànea (el Vendrell), l'Institut  Joan Puig i Ferrater (La selva del Camp), el Col·legi Cor de Maria de Valls, l'Institut Terra Alta (Gandesa), l'Institut Vila-seca, l'Escola Puigserver (Reus), l'Institut Coster la Torre (la Bisbal del Penedès) i l'Institut Joan Amigo (l'Espluga del Francolí).

Formació per a professors i alumnes

El passat 1 de desembre, els professors de secundària de les comarques de Tarragona, van rebre sessions de formació a la Facultat de Química de la URV, en les que se'ls va oferir conceptes fonamentals de cristal·lografia i cristal·lització. Aquests coneixements van permetre als professors explicar als seus alumnes els procediments que havien de seguir per dur a terme les experiències de cristal·lització i obtenir els cristalls per participar en el concurs. Després d'un temps de treball als centres, els alumnes recolzats pels professors i assessorats pels membres dels equips de recerca de les universitats -amb visites a alguns d'ells com va ser el cas dels instituts de les comarques tarragonines-  van seleccionar els treballs participants al concurs.

En l'acte de lliurament dels premis hi van participar la vicerectora de Docència, Estudiants i Comunitat Universitària de la URV, Arantxa Capdevila; el catedràtic emèrit del Departament de Cristal·lografia, Mineralogia i Dipòsits Minerals, Miquel Àngel Cuevas; un representant del Laboratori d'Estudis Cristal·logràfics (LEC-CSIC), Juan Manuel García Ruiz; el vicedegà d'Intercanvis de la Facultat de Ciències de la UAB, Lluís Casas, i el director de CosmoCaixa, Lluís Noguera.

Enguany l'equip organitzador de la Universitat Rovira i Virgili va estar format per Magdalena Aguiló, Francesc Díaz, Joan Josep Carvajal, Maria Cinta Pujol, Rosa Maria Solé del  Grup de Física i Cristal·lografia dels Materials (FiCMA).

La nova edició del certamen, sobre el món de la cristal·lografia, dirigit a professors i alumnes de segon cicle d'educació secundària obligatòria (ESO) i de batxillerat, ha estat organitzat per la UB, la UAB, la URV i la Fundació Bancària la Caixa, amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri d'Economia i Competitivitat, el Laboratori d'Estudis Cristal·logràfics (LEC) de Granada, el projecte Consolider-Ingenio La Factoria, la Societat Espanyola de Mineralogia (SEM), el Grup Especialitzat de Cristal·lografia i Creixement Cristal·lí (GE3C) i l'empresa Triana Science & Technology.

Membres del jurat observen els treballs cristal·logràfics dels participants.

L'Institut de Vila-seca (Vila-seca) va ser distingit amb un primer premi.

L'Escola Puigcerver (Reus), guanyadora d'un altre primer premi.