Un nou mètode d’anàlisi de les lipoproteïnes permetrà reduir el risc cardiovascular

Les lipoproteïnes són les partícules que transporten el colesterol del cos. Liposcale – que ja s’ha patentat- és una prova avançada de lipoproteïnes que mesura la mida de les partícules i la seva concentració

Una recerca liderada pels investigadors Xavier Correig (Universitat Rovira i Virgili) i Lluís Masana (Universitat Rovira i Virgili i Hospital Universitari Sant Joan de Reus) posa a punt una tècnica per mesurar amb més exactitud el nombre de lipoproteïnes del cos i la seva mida, un dels marcadors més efectius per predir el risc cardiovascular. El treball, publicat a la revista científica "Journal of Lípid Research", descriu una tècnica basada en la ressonància magnètica nuclear que permet resultats més robustos que les existents fins ara.

Les malalties cardiovasculars són la principal causa de mort al món tot i de les més difícils de diagnosticar. La meitat de les persones que pateixen un episodi cardiovascular tenen nivells òptims de colesterol LDL -el que es coneix com a colesterol dolent- , un dels principals factors de risc per a les malalties cardiovasculars, un fet que evidencia que les proves de lípids que es fan habitualment no proporcionen l'avaluació precisa del risc.

Es posa de manifest doncs que, a banda de la concentració de colesterol, cal saber el nombre de partícules que el transporten, és a dir, les lipoproteïnes, com un marcador del risc cardiovascular. Dues persones amb la mateixa concentració de colesterol poden tenir  distribucions de lipoproteïnes molt diferents.  Tenir més partícules està associat en general a tenir-ne més de petites, un fet característic de persones amb trastorns metabòlics, com ara diabetis i obesitat.  Les  lipoproteïnes petites, penetren més fàcilment a les parets arterials on dipositen el colesterol que transporten i són precisament aquestes les que estan associades a un risc cardiovascular més elevat.

D'aquí la importància de conèixer amb precisió el nombre i la mida d'aquestes partícules i  la  necessitat de proporcionar als metges millors eines per avaluar i tractar el risc cardiovascular real. Aquest ha estat el resultat del treball que han publicat un grup d'investigadors de la Universitat Rovira i Virgili (URV), l'Institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) i el CIBER de diabetis i malalties metabòliques i que ha de servir per conèixer, de manera més precisa, el nombre de lipoproteïnes així com la seva mida. Es tracta d'una nova metodologia per caracteritzar les lipoproteïnes i que aporta una innovació tècnica en comparació a les que existien al mercat fins ara. Es basa en mesures físiques i directes de les partícules gràcies a l'espectroscòpia de difusió 2D. Aquest tecnologia permet afinar molt més l'avaluació del risc, dóna més informació, és més robusta i versàtil i no hi manipulació de la mostra -en aquest cas de sang- i la mostra no es destrueix. En la ressonància fins ara s'aplicava una tècnica d'una dimensió i ara se n'afegeix una de nova, una segona que dóna informació directa sobre la mida de les lipoproteïnes.

Una empresa americana va desenvolupar una tècnica similar que proporciona informació sobre les partícules lipoproteiques. Aquesta informació s'inclou habitualment en les anàlisis sanguínies que es fan als Estats Units, tot i que encara no s'inclou en la resta de països. La millora tecnològica i analítica del test Liposcale, desenvolupat pels investigadors catalans, pot fer que la caracterització més exhaustiva de les lipoproteïnes s'inclogui de manera gradual a la resta de països per al diagnòstic del risc cardiovascular.

Els resultats d'aquest treball es desenvolupen a l'empresa de base tecnològica Biosfer Teslab que han creat part dels investigadors que signen l'article,  i de la que també en formen part la mateixa URV, l'IISPV i Laboratoris Rubió. Aquí treballen en la posada a punt d'aquest test batejat ja en el treball com a Liposcale: un test avançat de lipoproteïnes basat en ressonància magnètica nuclear que mesura la mida i el nombre de partícules de les principals classes de lipoproteïnes (VLDL, LDL, i HDL).

Roger Mallol i Núria Amigó, dos dels investigadors del grup que han tirat endavant, junt amb d'altres socis, l'empresa de base tecnologica Biosfer Teslab.

D’esquerra a dreta, els investigadors Roger Mallol, Núria Amigó, Xavier Correig i Lluís Masana.