Càstig o diàleg? Més de la meitat d’alumnes de primària opten pel càstig per mantenir l’ordre a l’aula o evitar els insults

A partir dels resultats del treball elaborat per un grup de recerca de la URV, es plantegen estratègies didàctiques que permeten avançar en el desenvolupament d'un pensament social més complex i madur en els alumnes de les escoles

El treball titulat "Els valors cooperatius en els alumnes d'educació primària: equitat i responsabilitat en la participació", elaborat per un grup de recerca de l'àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la URV, constata que la meitat d'alumnes de cicle superior de primària opten pel càstig  per mantenir l'ordre i el tracte equitatiu a l'aula i que pràcticament tres quartes parts també fan aquesta opció davant dels casos d'insults a companys. Aquesta ha estat una de les 36 comunicacions seleccionades per ser exposades al Congrés Científic Internacional sobre Aprenentatge i Interaccions a l'aula, que s'ha celebrat a València els dies 13 i 14 de març.

Si un alumne fa malament un problema de matemàtiques, o un company insulta una companya, o bé si un alumne parla a classe sense demanar permís, optaríeu pel diàleg o pel càstig? És una de les preguntes que s'ha fet als alumnes de cicle superior de primària (5è i 6è curs) de les sis escoles que han participat en el treball.  I els resultats posen de manifest que hi ha un volum important d'alumnes que prefereixen el càstig per damunt del diàleg, sobretot quan es tracta d'insults -prop del 70% prefereixen el càstig- o de trencar l'ordre de la classe, en què la meitat dels alumnes optarien també pel càstig. També destaca que dos de cada deu alumnes es decanten pel càstig si un alumne fa malament un problema de matemàtiques.  Els resultats demostren algunes diferències entre les escoles rurals i les escoles urbanes .  En les rurals, puja el percentatge d'alumnes que opten pel diàleg davant de possibles  problemes a les aules.

Aquest és un dels resultats  d'una recerca sobre l'ensenyament dels valors cooperatius que està realitzant un equip de professors universitaris i mestres d'educació primària, coordinats des de la Universitat Rovira i Virgili. Després d'haver analitzat els valors existents del moviment cooperatiu, la tasca s'ha centrat en l'anàlisi de dos dels fonamentals en la formació dels alumnes d'educació primària: l'equitat i la responsabilitat en la participació.

En el treball els investigadors han preparat una bateria d'exercicis per a tots els cursos de primària, a excepció de primer, amb l'objectiu de detectar fins a quin punt els nens tenen assimilats aquests valors i com els aplicarien en possibles situacions reals. Els exercicis s'han aplicat en sis escoles, cinc de les quals situades a la província de Tarragona: una ZER, una escola pública situada en un municipi poc poblat d'interior, una altra pública en un municipi turístic costaner, una altra pública preocupada per la innovació docent i una concertada (aquestes dues últimes de la ciutat de Tarragona). La sisena escola, amb tradició en projectes de centre, està situada en un municipi proper a Vic. El nombre total de nens amb què s'ha treballat supera el miler.

Els autors han constatat que els alumnes solen tenir una base sobre els valors tractats. En els cursos més baixos s'hi detecta una notòria influència escolar. En els més elevats es percep una major maduresa en les respostes, tot i que existeix una proporció elevada que tendeix a no assumir les seves responsabilitats davant possibles conflictes i que aposta perquè siguin altres persones (mestres o pares) els qui es facin càrrec de la situació. En paral·lel, s'ha constatat un nombre d'alumnes que creuen que els càstigs són la millor opció per mantenir l'ordre i el tracte equitatiu a l'aula. En alguns casos, s'intueix una percepció jeràrquica i passiva de les relacions socials. A partir d'aquests resultats es plantegen estratègies didàctiques que permeten avançar en el desenvolupament d'un pensament social més complex i madur en els alumnes de les escoles, a partir de la interacció amb situacions reals que obliguen a la presa de decisions i a reflexionar sobre les seves conseqüències.

Congrés Científic Internacional sobre Aprenentatge i Interaccions a l'aula

El treball titulat "Els valors cooperatius en els alumnes d'educació primària: equitat i responsabilitat en la participació", elaborat per un grup de recerca de l'àrea de Didàctica de les ciències socials de la URV, ha estat una de les 36 comunicacions seleccionades per ser exposades al Congrés Científic Internacional sobre Aprenentatge i Interaccions a l'aula, que s'ha celebrat a  València els dies 13 i 14 de març. El congrés organitzat per la Generalitat Valenciana en col·laboració amb el Centre Especial de Recerca en Teories i Pràctiques Superadores de Desigualtats (CREA) de la Universitat de Barcelona ha comptat amb l'assistència de 1.300 participants. De totes les comunicacions presentades en aquesta trobada acadèmica, un màxim de 100 es publicaran al llibre d'actes, de les quals les 36 millor valorades han pogut ser  presentades pels seus autors.

El treball està signat pels professors de la URV Antoni Gavaldà, Josep Maria Pons i Víctor Grau; per les estudiants de màster de la URV Sílvia Fernández i Sandra Güell; i pel mestre Marcel·lí Piñana. Tots sis col·laboren en el projecte de recerca  "L'aprenentatge des de la cooperació, a les didàctiques de les ciències socials i les matemàtiques: lligam entre universitat i escola" (2014 ARMIF 00004), finançat per l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) de la Generalitat de Catalunya.Generalitat de Catalunya.

Més d'un miler de nens d'entre segon i sisè de primària de sis escoles, cinc de les quals situades a la província de Tarragona, han participat en el treball.