Un assaig clínic basat en una aplicació per a mòbils ajuda a deixar de fumar

El projecte Tobbstop està coordinat pels investigadors a la URV, Cristina Rey i Josep Basora. L'aplicació ha estat desenvolupada per Jordi Duch, investigador del Departament d'Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV.

Dinou centres d'atenció primària (CAP) de l'Institut Català de la Salut (ICS) al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre participen, com a punts de reclutament de voluntaris, en el projecte Tobbstop, un assaig clínic que pretén avaluar l'eficàcia d'una nova intervenció per deixar de fumar que compta amb el suport d'una aplicació per a telèfons mòbils i tauletes.

El projecte i el desenvolupament de l'aplicació, que porta aquest mateix nom, està finançat per l'Instituto de Salud Carlos III i coordinat per la infermera i investigadora Cristina Rey i el metge de família i investigador Josep Basora. Col·laboren en el projecte la Subdirecció de Prevenció i Promoció de la Salut de l'Agència de Salut Pública de Catalunya, la Universitat Rovira i Virgili (URV), des d'on s'ha desenvolupat l'aplicació, i l'estudi de disseny tarragoní Mènsula. Els encarregats de fer-ho han estat Jordi Duch i Juan Domingo Molina, investigadors del Departament d'Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV.

L'objectiu de l'aplicació és el de registrar l'evolució del procés de deixar de fumar,  ajudar en moments de major ansietat i informar i educar sobre els problemes del tabac i els beneficis d'una vida saludable. El resultat del treball de l'equip tècnic és una aplicació d'alta qualitat que monitoritza el procés de deixar de fumar del pacient coordinadament amb el seu terapeuta de referència en el seu CAP. L'aplicació està pensada per donar resposta a les necessitats que els pacients tenen per afrontar les dificultats del procés de deixar de fumar.

L'aplicació situa el pacient en una illa que es troba contaminada, evocant un pulmó afectat pel fum del tabac. L'objectiu de l'usuari és la descontaminació de l'illa. Per fer-ho, cal mantenir-se abstinent i adquirir elements de millora de l'illa com ara mobiliari o serveis, que es poden comprar al market a canvi de les monedes obtingudes amb els minijocs. Aquests jocs són aplicacions integrades que permeten a l'usuari jugar en moments d'estrés provocat per l'abstinència del tabac. Hi ha jocs d'habilitat i de preguntes i respostes que permeten a l'usuari distreure's en moments de màxima temptació a recaure.

A banda del recorregut interactiu per l'illa i dels minijocs, Tobbstop també posa a disposició del pacient una biblioteca sobre l'addició i el tabac i consells pràctics per acompanyar el pacient. Aquests consells fomenten uns hàbits saludables complementaris a l'abandonament del tabac.

Atès el fort component social de l'hàbit tabàquic, l'aplicació  té una dimensió comunicativa i social: l'aplicació disposa d'una xarxa social pròpia que en connecta tots els usuaris per a un acompanyament solidari entre pacients que tenen en comú la voluntat de deixar de fumar. Aquests pacients disposen, alhora, d'una línia directa amb experts a través de la pròpia aplicació que els facilita la resolució de dubtes sense necessitat de contactar directament amb el terapeuta de referència per telèfon o visita presencial.

L'estudi Tobbstop posa a disposició dels terapeutes una plataforma digital que centralitza la recollida de dades i permet monitoritzar les visites dels pacients en coordinació amb l'aplicació. A través d'aquesta plataforma, l'equip investigador fa el seguiment del reclutament i obté les dades dels pacients per a la seva explotació estadística.

Captura d'imatge de l'app Tobbstop, per deixar de fumar.

Una imatge de la presentació de l’assaig clínic i de l’aplicació, desenvolupada per Jordi Duch, investigador de la URV.