Wolframio, finalista al Festival Internacional de Cinema Científic i Ambiental de Doñana

El vídeo “Agujetas”, del professor Laureano Jiménez, ha estat classificat en la categoria de curtmetratges cientificoeducatius

L'audiovisual Wolframio, un tipo con química ha estat finalista al Festival Internacional de Cinema Científic i Ambiental de Doñana (FICCAD), en la categoria de curtmetratges cientificoeducatius. El capítol "Agujetas", protagonitzat pel professor Laureano Jiménez, ha estat seleccionat junt amb onze obres més en la tercera edició d'aquest festival, celebrat a Sanlúcar de Barrameda (Cadis).

Els vídeos de la URV, de divulgació científica, estan basats en les experiències quotidianes del jove Wolframio. El protagonista es excèntric, maniàtic i insegur. En l'obra seleccionada com a finalista, de la segona temporada, Wolframio ha fet massa esforç físic i té agulletes a llocs del cos en què ignorava que existissin músculs. Com que no es pot moure, intenta indagar una mica més sobre les agulletes i el que descobreix li resulta apassionant.

El guanyador d'aquesta categoria ha estat el vídeo In Borrowed Time, d'Harun Rahman (Malàisia), sobre la caça furtiva dels tigres. El premi Fundació BBVA a la millor pel·lícula ha estat per Elefantes, el ocaso de los gigantes, de Fernando González. En total, al festival s'han presentat 101 produccions de vint països d'arreu del món.

Wolframio neix de la idea de voler divulgar la química, mostrant-ne els aspectes positius i fent-la amena als estudiants. Els vídeos van adreçats al públic de secundària, batxillerat i formació professional. S'hi mostren aspectes de la vida quotidiana en què la química és fonamental, presentats de forma divertida, però sense oblidar els fonaments científics.

És una experiència d'èxit, que ha tingut un gran ressò. Ha rebut el primer premi i dues mencions d'honor en el Certamen Ciencia en Acción (Lleida, octubre 2011) i ha estat seleccionat per a les seccions oficials de moltes mostres de cinema científic, com la Muestra Internacional de Cine y Vídeo Científico Documen-Tales de la Universidad Nacional de Colombia, el Certamen Unicaja de Cine de Málaga (2010) i el Festival Internacional de Televisió de Barcelona (2009). La revista El Jueves l'ha inclòs al seu web com una sèrie setmanal. Wolframio ha format part de diferents projectes d'investigació, i ha estat present a fires, jornades i programes institucionals per tot l'Estat espanyol.

Els vídeos han rebut moltes visites del públic, a través del canal YouTube. Yahoo España ha contactat amb el professor Laureano Jiménez per fer servir els vídeos dins del seu canal temàtic de ciència. La iniciativa de Wolframio està finançada per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) i la URV. Actualment hi ha dues temporades de la sèrie disponibles, que sumen dotze capítols.

Elements relacionats

Fotograma d'"Agujetas" de Laureano Jiménez