La ingesta de gluten durant els primers mesos de vida no protegeix de la malaltia celíaca

Un estudi publicat a la revista New England Journal of Medicine posa de manifest que, al contrari del que es creia fins ara, ni el consum de gluten ni la lactància materna protegeixen d’aquesta malaltia als nens amb risc familiar de patir-la.

Consumir gluten en petites quantitats entre els quatre i els sis mesos no ajuda a prevenir la malaltia celíaca als nens amb risc genètic de presentar-la. Aquest és el principal resultat  de l'article publicat aquest dijous per la revista New England Journal of Medicine, i  que desmunta les hipòtesis plantejades fins ara, que apuntaven que el sistema immune podria acostumar-se al gluten si es consumia en petites dosis a edats primerenques i, per tant, es podria reduir el risc de patir la malaltia. No només això:  l'article destaca també que la lactància materna no protegeix contra el desenvolupament d'aquesta malaltia.

Del treball se'n desprèn un altre resultat que ha sorprès els investigadors. Si bé fins ara ja es coneixia que la malaltia era més freqüent entre les dones - com passa en totes les malalties autoimmunes-, s'ha posat de manifest que, ja als tres anys, el risc de les nenes de patir-ne és dues vegades superior al dels nens. S'atribuïa fins ara a un tema hormonal "però en aquestes edats  les hormones no hi juguen cap paper", com apunta la coordinadora de l'estudi a Catalunya, la doctora Gemma Castillejo, gastroenteròloga pediàtrica a l'Hospital Universitari Sant Joan de Reus i investigadora de la Universitat Rovira i Virgili (URV).

Seguiment de tres anys a un  miler de nens i nenes

Es tracta d'un gran estudi europeu -Prevent CD- participat per vuit països en els que hi ha pres part ,des del 2007, 950 nens amb predisposició genètica per a la malaltia celíaca, és a dir, que tenien el gen HLA-DQ2 i/o l'HLA-DQ8 i un familiar de primer grau amb celiaquia. Dels quatre als sis mesos d'edat, la meitat d'aquests infants van rebre 100 mil·ligrams de gluten diari mentre que, l'altra meitat, rebien placebo, tot i que ni les famílies ni els investigadors sabien qui pertanyia a un grup o a un altre. Dels sis als deu mesos, tots introduïen gluten gradualment i a partir del mes deu , l'alimentació ja era lliure i els investigadors feien seguiment del que menjaven. Els resultats del treball han  mostrat que, als tres anys d'edat,  un 5,9% dels infants que havien ingerit gluten van ser diagnosticats amb la malaltia celíaca. I un 4,5% dels que havien pres placebo, també l'havien desenvolupat, una diferència que els investigadors no han considerat estadísticament rellevant.

Les directrius  europees  aconsellen als pares introduir petites quantitats de gluten als lactants, preferentment durant el període de lactància materna -no abans dels 4 mesos ni després dels 7-, per prevenir aquesta malaltia. Amb els resultats de l'estudi es manifesta que aquest consum no influeix en si es contrau o no la malaltia. "Hi ha molta inquietud entre els pediatres i els pares sobre aquest tema" explica la doctora Castillejo, que considera que ara les recomanacions "possiblement hauran de canviar".

Seguiment dels infants a Reus i a Barcelona

Als hospitals Sant Joan de Reus i Sant Joan de Déu de Barcelona s'ha fet el control de 98 nens amb risc de patir celiaquia, que se segueixen encara actualment,  ja que la recerca en aquest camp encara té un llarg camí per recórrer. A banda de fer el control  dels nens que tenien risc de tenir celiaquia, també s'ha  fet el seguiment dels 17 nens que no presentaven risc genètic (HLA DQ2 i DQ8 negatius) per comprovar  si havien desenvolupat la malaltia. En aquest cas, els resultats han estat negatius.

L'article "Randomized feeding intervention in infants at higher risk for celiac disease" ha estat coordinat a Catalunya per la doctora Gemma Castillejo i hi han col·laborat els doctors Joaquín Escribano (Hospital Sant Joan de Reus-Universitat Rovira i Virgili), Alberto Josa (URV)  i Vicente Varea i Rafael Royo de l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona.

L'estudi PreventCD

El projecte multicèntric europeu "Prevent Coeliac Disease" (PreventCD, www.preventcd.com) és el primer que ha investigat de manera molt precisa la hipòtesi de la influència de la ingesta avançada de gluten en la malaltia celíaca. El projecte ha estat principalment finançat per la Unió Europea a través del 6è Programa Marc.  Es tracta d'un estudi col·laboratiu realitzat entre hospitals, universitats, laboratoris i indústries de set països europeus i Israel i ha estat coordinat per la Universitat de Leiden (Països Baixos). A banda dels hospitals catalans, han participat en el treball l'Hospital La Fe de València i l'Hospital de La Paz de Madrid.

Els investigadors europeus continuaran la recerca al voltant d'aquesta malaltia "de la qual encara hi ha molt per descobrir" apunta la doctora Castillejo. El seguiment dels nens continua tot i que el projecte PreventCD, finançat pel sisè programa marc europeu, ja ha finalitzat. El grup fa el seguiment dels nens i preveuen perllongar-lo fins als 12 anys.

Un 1% de la població mundial és celíaca

La malaltia celíaca és un trastorn autoimmune provocat per la ingesta de gluten que afecta a un 1% de la població mundial. El desenvolupen persones de totes les edats que estan genèticament predisposades. Tot i que sovint es desenvolupa en edat primerenca , pot ser-ho també en edats posteriors i els possibles símptomes són diarrea, distensió abdominal i anèmia. A banda de la malaltia, s'estan fent treballs per determinar l'origen de la intolerància al gluten, que no es pot diagnosticar tal i com es fa amb la celiaquia.

En aquest estudi europeu hi han participat 950 infants de vuit països, amb risc de patir celiaquia.